informatiebron over energie voor de vastgoedsector.

Marjan Minnesma, initiatiefneemster Wij Willen Zon: “Klant staat bij ons centraal”

door Wessel Simons op 26 april 2011 1 reactie

in Interviews, Nieuws

Medio november 2010 kopt dagblad Trouw “Stichting stunt met zonnepanelen”. Hierdoor begint de actie Wij Willen Zon te lopen. Marjan Minnesma is directeur van de stichting Urgenda en is samen met De Betere Wereld de actie gestart, zoals ze zelf zegt ‘een consumer united idee’. Ze bestelt in november 2010 voor 10 megawatt in China, wat gelijk staat aan 10.000 pakketten met zonnepanelen. Klanten kunnen drie, zes, twaalf of zestien panelen bestellen. Volgens Minnesma ligt de prijs gemiddeld 35 procent onder de prijs van andere aanbieders. Begin februari wordt de actie wegens succes verlengd, want inmiddels is dan in totaal voor 10 megawatt door mensen besteld. De actie is opgezet zonder subsidie en in eerste instantie ook zonder externe financiering. Op dit moment werkt Urgenda samen met zo’n honderd installateurs om de in totaal 50.000 bestelde zonnepanelen te laten plaatsen. Terugkijkende omschrijft Minnesma de afgelopen periode als een ‘rollercoaster’.

Hoe kijkt u nu terug op de opstartperiode van Wij Willen Zon?
“Het is een ‘rollercoaster’ geweest. Met drie, vier man van de stichting Urgenda hebben we dagen gemaakt van 20, 21 uur. We hebben duizenden emails beantwoord, dag en nacht. Elke dag hebben we bijgeleerd. Voor technische vragen konden we navraag doen bij onze technische partners. De rubriek ‘veelgestelde vragen’ van onze website Wij Willen Zon vulde zich gaandeweg. Op den duur wisten we zelf ook meer. Ik ben in korte tijd een halve zonnespecialist geworden (lacht)”.

Zonder subsidie en financiering aan de slag met deze actie. Dat lijkt me niet gemakkelijk?
“We zijn intern gedreven om duurzame energie een ‘boost’ te geven. We wisten niet hoeveel hobbels er zouden komen en we wisten niet hoe het verder zou gaan, dus je gaat er gelukkig onwetend in. Gaandeweg tik je al die beren van de weg af. Dat vind ik ook wel lollig, dus ik heb er ook veel lol aan beleefd (lacht). Het is ook leuk om te zeggen dat het uiteindelijk gelukt is, want het was natuurlijk allemaal best spannend. Dan doel ik op de verlenging van de actie in januari, wat we eigenlijk al in oktober hadden gewild. Toen mocht het nog niet, omdat de markt nog niet was ingezakt. Toen de markt inzakte, konden we de verlenging bedingen. Doordat heb ik ook iemand kunnen aannemen die nu alle planningen doet.”

Het is ook een geluk geweest dat de panelenleverancier in China (CSUN) uiteindelijk de condities ten voordele van jullie heeft aangepast?
Ja, CSUN accepteerde dat we nu (eind april) pas betalen. Ze hebben ook nog extra korting gegeven, waardoor onze klanten korting konden aanbieden. De klanten hebben achteraf gezien drie weken te vroeg betaald. Hierdoor is het financieringsgat gedicht. We hadden natuurlijk alles verkocht, maar klanten hadden twintig procent aanbetaald. De overige tachtig procent zouden worden betaald bij levering, terwijl wij de fabrikant al moesten betalen bij afname in China. Daar moet je nog drie tot vijf weken varen bij optellen. En dat gat van dat varen moest ik overbruggen. Mijn eerste vraag aan de bank was 18 miljoen euro, maar uiteindelijk hebben we het nu in stukjes opgeknipt en gezorgd dat we het eerder binnenkrijgen en later betalen. Nu heb ik uiteindelijk de financiering van de bank niet meer nodig, maar dat wist ik ook niet toen ik in oktober begon. Achteraf zijn de grootste uitdagingen geweest om de tien megawatt aan orders binnen te halen en het rondkrijgen van de financiering”.

Hoe gaat u om met defecte panelen?
“We werken met 100 installateurs samen, de rotte appels zijn er nu uitgehaald. Minder ervaren installateurs worden door meer ervaren installateurs ‘getraind’ in het plaatsen van de panelen. Het zijn A-kwaliteit installateurs en geen B – of C-kwaliteit. Met de Chinese fabrikant Chint werken we samen voor de voor de omvormers. (…) Als er een paneel kapot gaat, dan laten we deze gewoon vervangen. Als er een van het dak afvalt, dan ga ik er heen, ‘wat vreselijk, hoe kunnen we helpen?’ Als je heel servicegericht bent, en je gaat met een andere manier met je klanten om, dan hoeft dit niet negatief uit te pakken in de media.”

Bij Wij Willen Zon staan de klant centraal?
“We hebben duizenden emails gehad en beantwoord. Ik kreeg vragen als: ‘Wie bent u dan?’ Dan stuur je een CV op, de website van je stichting en je vermeld dat je in de Duurzame top 100 van Trouw (nummer 9) staat. (…) We hebben ook mensen aan de deur gehad: ‘ja, we vroegen ons af of u eigenlijk wel bestaat’. Dan antwoordden we: ‘Ja, kom binnen, neemt u een kopje koffie.’ Door deze benadering hebben we heel veel mensen die eerst argwanend waren, toch over de streep getrokken. (…) We zijn geen commerciële partij, we zijn geen NGO, we doen dit met de goede bedoelingen, met nul geld en zonder aan zakkenvullerij te doen. We hebben voor defecte panelen een klein rampenplanpotje en dan krijgt die meneer gewoon nieuwe panelen. Daar gaan we geen rechtszaken van maken of discussies over aan zoals: ‘U had de paneel in een plasje water gelegd, dus het is uw eigen schuld’. Nee, hij krijgt gewoon een nieuwe, klaar.”

Hoe ziet de planning eruit de komende maanden?
“In de laatste week van april worden de eerste panelen op de daken gelegd. In de eerste weken van mei worden de volgende partijen uitgeleverd en in de laatste weken van mei nog een tranche (in totaal 3 megawatt) en in juni nog ruim 1 megawatt. De verwachte afrondingsdatum hangt van de klanten, maar we proberen alle particuliere klanten voor 1 juli te doen. Dan is het lage BTW-tarief van 6% nog geldig. De bedrijven en grote projecten doen we daarna omdat deze de BTW kunnen verrekenen, dus die hebben minder haast”.

 

 

Previous post:

Next post: