informatiebron over energie voor de vastgoedsector.

7 vragen aan Bluedec: “Met ultradunne isolatie gaan we de wereld veroveren”

door Wessel Simons op 26 juni 2012 8 reacties

in Bedrijfsnieuws, Interviews

Post image for 7 vragen aan Bluedec: “Met ultradunne isolatie gaan we de wereld veroveren”

Het bedrijf Bluedec was een van de genomineerden van de Duurzame Innovatorpitch op de Provada. Directeur Toine Wassing legt uit wat voor product Blue Dec op de markt brengt en hoe hij deze NASA-vinding op de Europese markt aan de man mag brengen. Wassing: “Met Bluedec gaan we de wereld veroveren”.

1. Wat voor product brengen jullie op de markt?
Wassing: “Bluedec is een isolatiemateriaal gemaakt van aerogel. Dit materiaal isoleert warmte en kou met een bereik van – 270 graden tot + 650 graden Celsius. Er zijn geen isolatiematerialen die een dergelijk grote temperatuurschaal met één materiaal kunnen dekken. Toepassing kan dus plaatsvinden onder cryogene omstandigheden maar ook in hoge temperatuur bereiken. Door de dunne structuur kan het materiaal ook op lastige plaatsen worden toegepast, die mogelijkerwijs anders niet of slecht geïsoleerd zouden kunnen worden.

2. Hoe bent u contact gekomen met NASA?
Wassing: “Ik heb anderhalf jaar wereldwijd gezocht naar nieuwe isolatiematerialen, die dun en hoogwaardig waren. Toen liep ik tegen dit NASA-product aan. Ik heb gelukkig met ze in contact kunnen komen. Dat vergde wel veel geduld maar uiteindelijk is het me wel gelukt om met de juiste mensen aan de praat te komen. Het moet klikken tussen twee mensen en eenzelfde gedachtegang hebben. Ik heb mijn verhaal en overtuiging aan NASA verteld. Ik kom zelf uit de bouwwereld en zag dat de isolatiematerialen steeds dikker werden. Terwijl de bouw juist behoefte heeft aan dunne isolatiematerialen”.

3. Waaruit bestaat het contract met NASA?
Wassing: “We hebben met de betreffende NASA-startup een contract gesloten, gebaseerd op hoeveelheden. We zijn de enige partij in Europa met dit materiaal. We weten dat andere partijen ook hiermee bezig zijn. Aerogel is heel erg in ontwikkeling, maar het duurt wel een jaar of tien voordat de concurrentie zover is als wij nu zijn. We lopen voor de troepen uit en proberen dat zo lang mogelijk vol te houden”.

4. Welke sectoren hebben interesse in het materiaal?
Wassing: “Zowel in de bouw (vooral de renovatiesector) als in de industrie is er veel interesse. Doordat het materiaal ultradun is en een hele hoge isolatieprestatie levert, hebben we veel bereik in de industrie. Je moet denken aan de petrochemie, voedingsindustrie en transportsector, denk bijvoorbeeld ook aan de koeltransporten. Die denkt ook meer oplossingsgericht dan de bouw, die redelijk traditioneel en voorzichtig is geworden door de crisis. Het materiaal wordt ook toegepast op de zonnecollectoren van producent Ubbink. Met ons materiaal hebben we de dikte van de zonnecollectoren teruggebracht van veertien centimeter naar vier cm. Die hebben nu dezelfde dikte als zonnecellen”.

5. Welke kansen zijn er in de bouw – en vastgoedwereld?
Wassing: “Iedere meter telt in de bouw, want ruimte is geld. Als je nu gaat isoleren volgens de bestaande en nieuwe bouweisen wordt het vloeroppervlakte tien procent of meer verkleind. Met ons materiaal is dat misschien twee procent. We kunnen voor elke partij in de bouw een vierkante meter prijs berekenen. Het moet natuurlijk uitkunnen. Als we zien dat een ander materiaal beter zou passen, dan schromen we niet dat advies te geven”.

6. Wat zijn jullie doelstellingen?
Wassing: “Op niet al te lange termijn willen we in heel Europa dit materiaal uitgerold hebben. We hebben in Nederland en in een aantal andere Europese landen proeven uitgevoerd en dat is zeer goed gegaan. Vervolgens gaan we de distributie en marketing rondom het materiaal opzetten. We willen zoveel mogelijk markten bereiken en daar waar we geen expertise hebben, wordt er kennis ingehuurd, ook om er zelf van te leren.

7. Nog enkele laatste woorden?
Wassing: “Met Bluedec gaan we de wereld veroveren.”

Vraag aan de lezer
Hoe ziet u de potentie van ultradun isolatiemateriaal? Wat zijn de voor – en nadelen ten opzichte van bijvoorbeeld passieve bouw?

  • A. Deuten

    Wat ik van het product begrepen heb, is dat het (nog) niet ISSO gecertificeerd is en daarom voor de EPA-berekeningen niet toepasbaar is.

  • toine wassing

    Geachte mevrouw, mijnheer A. Deuten,

    het is correct dat wij nog geen ISSO certificaat hebben. Wij hebben wel een TNO test en andere testen o.a. van het Fraunhofer Institut Duitsland. Uiteraard is het materiaal reeds uitvoerig getest in de USA en UK. Wij zijn bezig bepaalde certificeringen te verkrijgen en oriënteren ons momenteel ter zake. BLUEDEC valt echter wel binnen de subsidieregelingen van AgentschapNL o.a. onder de code 210403. 

    met vriendelijke groet,
    toine wassing
    bluedec bv

    • joost wentink

      Nieuwsgierig hoe het nu staat met de ISSO kwaliteits verklaring die nodig is om dit materiaal een waardering mee tegeven in de bepaling van het energielabel.

  • Wolters

    Prijs/productrelatie is moeizaam. Kortom; veel te duur.

  • toine wassing

    ik snap de opmerking van mw/hr wolters niet helemaal

  • Freiherr von Weenraid

    Is zoiets ook geschikt voor de kleine consument?

  • Freiherr von Weenraid

    Is zoiets ook geschikt voor de kleine consument?

Previous post:

Next post: