Offensief gestart om binnenklimaat scholen te verbeteren

Offensief gestart om binnenklimaat scholen te verbeteren

Stichting Kien start offensief met ruim 30 bedrijven en kennisinstellingen om het binnenklimaat in schoolgebouwen te verbeteren.

In 80 procent van de circa 10.000 scholen in Nederland zijn de luchtkwaliteit en de klimaatregeling beneden peil. Ruim dertig bedrijven uit de installatie- en elektrotechniek, domotica en architectuur gaan daarom samen met kennis- en onderzoeksinstellingen aan de slag om het binnenklimaat in schoolgebouwen gezond en energieneutraal te maken.

Energie-efficiency scheelt kosten

Veel schoolgebouwen zijn niet energie-efficiënt en daardoor duur in gebruik. Bovendien wordt het onderhoudsbudget geïnvesteerd in de verkeerde zaken. Om met een oplossing te komen willen de bedrijven en instellingen medio 2015 een integrale oplossing presenteren, die voor zowel bestaande als nieuwe gebouwen toepasbaar is, zo meldt installatie.nl.

Samenwerken centraal

De deelnemende partijen hebben besloten hun expertise te delen volgens een innovatieve samenwerkingsmethodiek dat aangeduid wordt met de term Collin (staat voor ‘collectieve intelligentie’). “Voor het eind van dit jaar kiezen de partijen twee pilotprojecten en gaat een serie workshops van start. Met deze benadering willen ze binnen een halfjaar hun ambities voor de gewenste totaaloplossing hebben vastgelegd, als basis voor een succesvolle gezamenlijke uitvoering”, zo meldt installatie.nl. Vanuit het bedrijfsleven nemen zowel grote als kleine gespecialiseerde ondernemingen deel.

Initiatief

De krachtenbundeling is een initiatief van Stichting KIEN (Knooppunt Innovatie Elektrotechniek Nederland). Een stichting dat overheden, bedrijven, instellingen, netwerkorganisaties en gebruikers samenbrengt om te komen tot innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.

Lees verder

Lees het gehele artikel op de website van www.installatie.nl of  ga naar www.stichtingkien.nl voor meer informatie.
Bronnen: installatie.nl,  Stichting Kien