‘Slim lichtplan levert extra omzet op’

‘Slim lichtplan levert extra omzet op’

Een Amerikaanse boekwinkel heeft zijn omzet zien stijgen door een nieuwe lichtplan, aldus The Guardian. Door de LED-verlichting bespaart de winkel niet alleen energie maar zouden klanten langer in de winkel blijven en meer geld uitgeven.

Green Apple Books in San Francisco kreeg onlangs een nieuw lichtplan, ontworpen door ByteLight. Dit lichtplan combineert LED-verlichting met app-notificaties voor klanten door een netwerk van sensoren en zendertjes dat met de klanten communiceert via Bluetooth. Klanten die door de winkel lopen ontvangen via een app een melding over speciale kortingen of acties van de winkel. ‘Those who wander into the children’s book section get a phone notification that says “Young kids’ favorite book? 10% off”, aldus The Guardian.

Besparing

De installatie van LED-verlichting in de winkel leverde Green Apple Books ook een besparing op. De verlichting in de winkel is met zo’n 70 procent verbeterd. Het energieverbruik in watt per vierkante meter is met 30 procent verminderd. De LEDs zijn iets gekanteld opgehangen, zodat ze het totale winkeloppervlak van 2.500 vierkante meter verlevendigen en de boekcovers eruit laten springen. Volgens Bytelight is het systeem geschikt voor alle winkeltypen. The Guardian meldt dat McDonalds de technologie test om hun kipburgers en nuggets te promoten: ‘Dozens of McDonald’s franchises already are testing the technology to promote McChicken Sandwiches and Chicken McNuggets, and say they’ve already seen improved sales’.

Bron: Duurzaambedrijfsleven, The Guardian.