Duurzame luchthaven door Nederlandse ETFE kussens

Duurzame luchthaven door Nederlandse ETFE kussens

Paul de Ruiter en Deerns hebben voor de Russische luchthaven van Khabarovsk een duurzame koepel ontworpen met ETFE kussens. Het ontwerp bevat een energie-efficiënte, geklimatiseerde binnenruimte en moet reizigers beschermen tegen het extreme klimaat.

De luchthaven bij Khabarovsk verwacht op korte termijn een flinke groei in zowel het aantal vluchten als passagiers. De nieuwe terminal zou deze toekomstige groei dan ook kunnen faciliteren. Het grillige klimaat van Khabarovsk zorgde voor een extra uitdaging om een zo duurzaam mogelijke terminal te realiseren, zo zeggen de ingenieurs. Deze ambities dienden te worden gevat in een flexibel ontwerp waarin ook optimaal gebruik zou worden gemaakt van natuurlijke bronnen om het energieverbruik tot een minimum te beperken.

Duurzaam ontwerp

De koepel bestaat uit een lichtgewicht constructie met ETFE (Ethyleen-tetrafluorethyleen copolymeer) kussens. De luchtkussendaken zijn een nieuwe vorm van overspanningsdaken waardoor men goed kan isoleren. De terminal is gemaakt van duurzame materialen die het gebouw een moderne, eigentijdse uitstraling moeten geven. De plafonds zijn bekleed met houten latten, waarin de akoestische isolatie, verlichting en diverse elektrische apparatuur zijn geïntegreerd.

Energie-efficiënte klimaatkas

Middels een slim installatieconcept kan de hele binnenruimte onder de koepel op een duurzame, energie-efficiënte manier worden geklimatiseerd waardoor de koepel gezien kan worden als een klimaatkas. ‘Het oppervlakte van de koepel zorgt voor een minimaal aantal meters geveloppervlak tegen een maximale gebouwinhoud, waardoor oppervlakteverlies gereduceerd wordt. Door twee lagen ETFE-kussens toe te passen kan gebruikte opgewarmde lucht boven in de koepel tussen de twee lagen afgezogen worden, waardoor een isolerende huid van warme lucht om de ruimte heen ontstaat. De warmte uit de lucht in deze dubbele wand wordt in de winter hergebruikt om verse ventilatielucht te verwarmen, terwijl de warmte in de zomer in de bodem kan worden opgeslagen’. Aldus Paul de Ruiter.

Lees het volledige artikel hier.

Bron en beeld: PauldeRuiter.nl| Paul de Ruiter