‘Duurzaamheid is onlosmakelijk onderdeel van PROVADA’

‘Duurzaamheid is onlosmakelijk onderdeel van PROVADA’

‘(RE)Building the Business’ luidt het centrale thema van PROVADA 2015. De grootste vastgoedbeurs van Nederland vindt dit jaar plaats van 2 tot en met 4 juni in Amsterdam RAI. Maar waar staat het thema precies voor? En welke rol speelt duurzaamheid hierin? Een interview met Peter Schreuter, commercieel directeur PROVADA.

Vorig jaar benaderde PROVADA nog actief standhouders met de vraag of ze mee wilden denken over interessante thema’s. Dit jaar werd PROVADA juist door de standhouders zélf benaderd met suggesties. Peter Schreuter: ‘Bovendien hebben we voor het eerst echt gebrainstormd met researchafdelingen van onze partners. Banken en beleggers, maar ook ontwikkelaars en adviseurs.’

Als thema rolde daar dus ‘(RE)Building the Business’ uit. Dat klinkt nogal breed.
‘Zo moet je het ook zien. Het gaat om het bouwen aan de toekomst van de vastgoedsector. Om het vinden van een nieuw evenwicht na een lange economische crisis. Maar het thema staat ook voor (her)ontwikkeling en (her)bouwen van onze woon-, werk- en leefomgeving.’

Herontwikkeling roept associaties op met duurzaamheid. Is dat dit jaar een belangrijk item?
‘Ja. De afgelopen vijf jaar hebben we daar ook al stevig op ingezet. Inmiddels is duurzaamheid geen apart thema meer op PROVADA, maar een onlosmakelijk onderdeel. Dat past bij de ontwikkeling die de vastgoedsector zelf heeft doorgemaakt.’

Licht eens toe.
‘De vastgoedsector was jarenlang vrij conservatief qua investeren in duurzaamheid. Inmiddels is de sector ervan doordrongen dat duurzaamheid noodzakelijk is binnen de bedrijfsvoering en dat je er winst mee kunt maken. Sterker nog: een ontwikkelaar die niet duurzaam bouwt vindt geen financier meer. En ook geen belegger die het project afneemt. Maar het allerbelangrijkst is dat de eindgebruiker steeds vaker een duurzaam product eist.
De PROVADA gaat dit jaar dus niet meer over de vraag óf duurzaamheid belangrijk is, maar hoe je het integreert in je bedrijf en product.’

Innovatie

Jullie hebben elke dag een deelthema: innovatie, verleiding en authenticiteit. Daar komt die toepassing van duurzaamheid ook weer in terug?
‘Klopt, maar niet overal even nadrukkelijk. Bij innovatie kun je denken aan inspirerende projectvoorbeelden van toekomstbestendige gebouwen. Bij verleiding draait het om de vraag hoe je bewoners en bedrijven kunt verleiden tot duurzaam wonen, werken en recreëren. Authenticiteit ten slotte gaat over hoe mensen echt willen wonen en werken. We zien namelijk steeds vaker voorbeelden die dwars tegen trends in gaan als het Nieuwe Werken en online winkelen. Denk aan werknemers die juist wel op een kantoor met elkaar willen werken, in plaats van met een laptop bij de Starbucks.’

Alle dagen zijn volgens de vertrouwde PROVADA-formule?
‘Ja, er zijn tientallen stands waar bedrijven en overheden zich presenteren. Maar ook masterclasses, lezingen en debatten. Wat duurzaamheid betreft kun je denken aan thema’s als de circulaire economie en Cradle to Cradle. Ook hebben we themapleinen, zoals het Transformatieplein. Beleggers met kansrijk vastgoed kunnen direct in contact komen met architecten. Ze krijgen suggesties hoe ze leegstaande gebouwen kunnen transformeren naar functies met een succesvolle exploitatie.’

Geslaagd

Wanneer is de PROVADA voor jou persoonlijk geslaagd?
‘Als bezoekers inspiratie opdoen, ze hun netwerk kunnen versterken maar bovenal als we ze een stapje verder helpen bij het thema ‘(RE)Building the Business. PROVADA heeft de wijsheid niet in pacht, maar kan bezoekers wel handvatten bieden. Ook op het gebied van duurzaamheid.’

Tekst: Karl Bijsterveld

Beeld Peter_Schreuter_Provada: Provada / PROVADA