Klanten Forstrom betalen 15% minder voor energie door slimme meter

Klanten Forstrom betalen 15% minder voor energie door slimme meter

Klanten van Forstrom hebben in het eerste jaar 15% minder betaald voor energie dan verwacht werd op basis van vroegere verbruik. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het nieuwe energiebedrijf. In het eerste jaar zijn klanten 14% minder gas en 7% minder stroom gaan verbruiken.

Forstrom maakt intensief gebruik van slimme meter, en is het eerste bedrijf dat niet werkt met een voorschotsysteem. Elke maand krijgt de gebruiker een factuur berekend op basis van het gebruik van de vorige maand. Elke maand dus een ander bedrag. Forstrom is opgericht vanuit het idee dat het direct afrekenen van je maandelijkse energieverbruik helpt bij bewustwording van waar je deze energie eigenlijk voor gebruikt, en wanneer in het jaar je hoge of juist lage kosten hebt. Als je zelf stroom opwekt, met bijvoorbeeld zonnepanelen, zie je de effecten hiervan ook direct terug in je maandelijkse rekening. De slimme meter maakt dit allemaal mogelijk.

Forstrom verbruik eerste jaar

Oprichter Chris IJsbrandy maakt de gebruiker van energie graag bewust van zijn eigen gedrag: ‘Uit allerlei onderzoek naar energiebesparing blijkt, dat directe feedback over verbruik een voorwaarde is om tot besparing te komen. Besparingspercentages van rond de 10-15% zijn dan haalbaar, zonder grote investeringen. Dat komt omdat veel energieverbruik te maken heeft met ons eigen gedrag. We kunnen huizen isoleren, maar als we vervolgens het raam open laten staan in de winter zal dit weinig helpen. We kunnen een op afstand instelbare thermostaat kopen, maar als we die alleen maar gebruiken om de CV alvast aan te zetten als we op weg naar huis gaan, zullen we alleen maar meer gas verbruiken in plaats van minder. We kunnen ons huis op 21° C verwarmen in de winter, maar ook op 19,5° C. Dit luister nauw, en een graad minder scheelt een hoop. Een warme trui doet de rest. En zo zijn er vele voorbeelden waarbij ons dagelijks gedrag in huis, en omgang met apparaten, directe invloed heeft op ons stroom– en gasverbruik, en daarmee op onze energiekosten.’

IJsbrandy is zeer tevreden met het resultaat van het eerste jaar: ‘Het was voor ons natuurlijk spannend of de Forstrom-formule dit effect ook zou gaan bereiken. De eerste resultaten zijn veelbelovend! We horen van klanten dat het ook echt zo werkt. Het is nu bijna leuk om maandelijks te zien wat het verbruik en de kosten geweest zijn! Het is elke maand weer een onderwerp voor aan de keukentafel, waarbij het hele gezin betrokken kan worden. Zo hou je aandacht actief, iets wat bij andere vormen van feedback, zoals met aparte displays, vaak een probleem is. Het is even leuk, maar na verloop van tijd verslapt de aandacht. Zo niet bij Forstrom. De maandelijkse rekening is elke keer weer een herinnering en een signaal dat bijvoorbeeld het seizoen aan het veranderen is en dat je weer op andere zaken moet gaan letten als je je energiekosten in de hand wilt houden.’

Bron: Forstrom